AZ ÉV RENDVÉDELMI DIGITÁLIS TANANYAGFEJLESZTŐJE 2025
I. A pályázat preambuluma
Általános elvárás a XXI. században, hogy az oktatási szektor biztosítsa a kulcsfontosságúnak tartott IKT (információs- és kommunikációs technológia) kompetencia és eszközhasználat elsajátításához szükséges infrastrukturális hátteret, az információhoz, tudáshoz való gyors és hatékony hozzáférést a tudás-gazdag tanulási környezet kialakításával, a különféle technológiai eszközök módszertani integrációjával. Ez a digitális tanulási környezet, ahol a tanítás és tanulás feltételrendszerének kialakításában meghatározó szerepe van az elektronikus információ és kommunikációtechnikai eszközöknek. A digitális tanulási környezeteket nem a hagyományos tanulási környezetek alternatívájának, hanem azok új fejlődési fázisának tekintjük, amelynek eredményeképpen eszköztáruk az új infokommunikációs technikával bővül.
Napjaink információs társadalma, az infokommunikációs technológia és eszközök terjedése, az új tanulási források és módszerek megjelenése, valamint a generációk közötti szignifikáns kognitív, mentális és értékrendbeli különbségek megoldásra váró pedagógiai problémákat generálnak. Mindezen változások a mára már kevésbé hatékony tradicionális oktatási módszerek felváltását, új, digitális eszközökkel támogatott tanítási és tanulási módszerek, tananyagok kidolgozását, új kompetenciák elsajátítását teszik szükségessé a rendészeti és rendvédelmi oktatásban is.
A fennálló és várható problémák, illetve kihívások kezelése érdekében a Belügyi Tudományos Tanács (a továbbiakban: BTT) a 2018. évben kezdte meg a Generáció-specifikus oktatásmódszertan kialakítási és bevezetési lehetőségeinek a feltárása – A Z-, alfa generáció pszichés jellemzőinek és igényeinek – mint folyamatos visszajelzési igény, a jutalom motiváló ereje, a felnőtté válás fokozott támogatása stb. – beépítése a rendészeti képzési és továbbképzési rendszerbe című kutatását. A 2020. év elejétől a BTT Generáció-specifikus oktatás-módszertani Munkacsoport (a továbbiakban: Munkacsoport) keretein belül folyt a szakmai munka Az X, Y és Z generáció jellemzőinek, tanulási stílusainak, stratégiáinak, információs műveltségének vizsgálata, adekvát tanulási környezet, generáció-specifikus oktatásmódszertan implementálása, különös tekintettel a rendészeti oktatási rendszerre (2018-2020) címmel.
A Munkacsoport javaslatára a BTT a 2021. év tavaszán digitális tananyag és szakmódszertani pályázatot hirdetett Digitális oktatás a rendvédelmi képzésben címmel. A pályázati felhívás célja az volt, hogy a fent említett kutatások eredményeinek körét bővítse, valamint támpontot nyújtson a rendőri, a katasztrófavédelmi, valamint a büntetés-végrehajtási tiszthelyettesi szakmai oktatást, illetve képzést folytató szakképző intézmények, valamint felnőttképzők pedagógusai és oktatói számára azzal, hogy a pályaművek a rendészeti és rendvédelmi digitális oktatásban alkalmazható tananyagokat, módszereket és oktatási gyakorlatokat mutatják be. A bíráló bizottság döntése értelmében a helyezést elért pályaművek a Rendvédelem című folyóirat 2021/3. számában jelentek meg.
2024 tavaszán befejeződött a kutatási projekt fejlesztési szakaszában induló Digitális Oktatási módszertár a Rendvédelmi Képzéshez – Adat-, és tudásbázis (DORKA) felület kialakítása. Az online platform a rendvédelmi képzésben résztvevő oktatók, valamint képzési szakemberek részére kialakított digitális oktatási módszertár. A platform célja a rendvédelmi oktatás különböző szintjein a rendelkezésre álló digitális eszközök, alkalmazások és az ezekhez illeszkedő módszertani megoldások komplex pedagógiai rendszerként történő felhasználásának elősegítése. Az online felület a tanítási–tanulási folyamat során jelentkező konkrét problémák megoldásához kínál példatárat, médiatárat, tesztbankot; az elméleti tudás elmélyítéséhez, a képzéshez korszerű pedagógiai ismereteket, tanulmányokat, szakirodalmat. Az ajánlott tananyagok, tematikák, órai jó gyakorlatok, a releváns szakirodalom rendszeres monitorozás mellett kerülnek közzétételre.
A fentiekre figyelemmel a BTT pályázatot hirdet Az év rendvédelmi digitális tananyagfejlesztője 2025 címmel a rendvédelmi szakterületek szakképzési és továbbképzés képzési szintjeire, annak érdekében, hogy digitális tananyagfejlesztésre serkentse mindazokat, akik valamilyen módon érintettek, illetve érdekeltek a meghirdetett témában.
A pályázat címében szereplő digitális tananyagfejlesztés fogalma szerint digitális tananyag lehet minden elektronikus, már szinte kizárólag digitális formátumban tárolt és elérhető szellemi alkotás, amely alkalmas valamilyen tudás, információ átadására, közvetítésére. Az online tananyag ennek interneten elérhető változata. A digitális, online tananyagok interaktív feladatokat, szimulációkat, multimédia elemeket egyaránt tartalmazhatnak. Lényegében átveszik, illetve integrálják a tankönyv, a munkafüzet és a feladatgyűjtemény, valamint a számonkérés, ellenőrzés funkcióit.
A pályázat meghirdetésének célja, hogy a rendvédelmi szervek oktatói, képzői a szakterületükhöz szorosan kapcsolódó – a szakképzés és a továbbképzés képzési szintjein – digitális tananyagokat hozzanak létre, mutassanak be, vagy már meglévő, nem digitális tananyagokat fejlesszenek, alakítsanak át digitális tananyaggá, ezzel egymás szakmai ismereteit és gyakorlati tapasztalatait, véleményét és javaslatait megismerhessék, majd pedig azt a gyakorlatban alkalmazhassák, hasznosíthassák. Mivel a rendvédelmi képzések nem nélkülözhetik a kontakt órákat és a gyakorlati képzést, ezért a pályázat kiírásának elsődleges célja a fizikai jelenléttel megvalósuló képzéseket kiegészítő, támogató (a jelenléti óra megtartása IKT eszközök és digitális felületek használatával; blended learning) digitális tananyagok fogadása és értékelése.
II. A pályázat címe és kategóriái
A pályázat címe:
Az év rendvédelmi digitális tananyagfejlesztője 2025
Pályaműveket az alábbi kategóriákban lehet benyújtani:
1. Az év digitális tananyagfejlesztője – Rendőrség 2025
2. Az év digitális tananyagfejlesztője – Katasztrófavédelem 2025
3. Az év digitális tananyagfejlesztője – Büntetés-végrehajtás 2025
III. A pályázók köre
A pályázaton természetes személyek vehetnek részt. Pályázni egyénileg vagy kollektív munkával, egy vagy több magyar nyelvű, saját szerzős digitális tananyaggal lehet.
IV. A pályamű benyújtásának feltételei
A pályázatok benyújtásának módja: kizárólag elektronikus úton, a Belügyi Tudományos Tanács online pályázati felületén, a http://palyazat.bm-tt.hu/ oldalon.
A pályázat feltöltésének határideje: 2025. október 1. 24:00
A pályázat elbírálásának határideje: 2025. november 15.
Kizárólag a határidőig véglegesített, beadott pályaművek kerülnek befogadásra / elbírálásra!
V. A pályázat elvárt elemei
A pályázatnak tartalmaznia kell egy rendészeti vagy rendvédelmi tananyagegység IKT eszközök alkalmazásával vagy annak támogatásával megtartott órájának vagy foglalkozásának bemutatását, amelyben a digitális technika alkalmazásával segítik a tanulókat ismereteik, szaktudásuk bővítésében, képességeik és készségeik fejlesztésében.
A bemutatás történhet teljes mértékben írásos formában vagy videófilmmel kiegészítve.
A pályázat elvárt elemei:
- A pályaműnek legyen címe;
- A pályamű jeligével legyen ellátva;
- A pályaműnek tartalmaznia kell:
- egy maximum 5 mondatos, rövid tartalmi ismertetőt
- kapcsolódó dokumentumokat (pl. projektterv, tanmenet, tematikus terv, óraterv, óravázlat, tanulói munka, e-dolgozat, pedagógiai program, programismertető, esettanulmány, digitális tananyagelemek, e-taneszköz ismertető, kísérlet, beszámoló, szakmódszertani tanulmány, oktatástechnológiai innováció);
- a szervezeti forma megnevezését (pl. tanórai tevékenység, csoportmunka, egyéni tanulás, blended learning, tanórán kívüli munka, önálló tanulás);
- a végzett feladattípus ismertetését (pl. motiváció, ismeretszerzés és bővítés, felzárkóztatás, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés, alapkészség fejlesztés, részképesség fejlesztés, kompetenciafejlesztés);
- az alkalmazott oktatástechnológia módszerét (pl. szemléltetés, prezentáció, szimuláció, stratégiai játék, e-kísérlet és demonstráció, számítógéppel segített tanulás, e-learning, internetes forráshasználat, interaktív multimédia, programozott tanítás, SDT (Sulinet Digitális Tudásbázis) alkalmazás);
- az alkalmazott digitális technika leírását (pl. számítógép online, audiovizuális technika, e-tankönyv, tablet, e-taneszköz rendszer, interaktív tábla, képfeldolgozó eszköz, mobilkommunikáció);
- A pályázat szöveges leírásának terjedelme ne legyen több 10 oldalnál. Videófilm esetén (amely pl. egy megtartott óra dokumentációja) 1 db filmmel lehet jelentkezni, melyet egy tetszőlegesen választott videómegosztóra kell feltölteni és annak linkjét megküldeni az írásos dokumentumokkal együtt. A videófilm maximális időtartama 30 perc lehet;
- Amennyiben videófilmet is tartalmaz a pályázati anyag, úgy mellékelni kell a videóban szereplők, kiskorúak esetén a törvényes képviselők a pályázati kiírásban, illetve az Adatkezelési tájékoztatóban részletezett felhasználáshoz való Hozzájáruló nyilatkozatát, mely nyilatkozat az Adatkezelési tájékoztatóval együtt a pályázati felületről letölthető;
- Nyilatkozat, amelyben a szerző – a Belügyi Tudományos Tanács online pályázati felületén – nyilatkozik arról, hogy a pályamű teljes egészében a saját szellemi terméke;
- A személyes adatok kezelésére vonatkozó hozzájáruló nyilatkozat, amely szintén a Belügyi Tudományos Tanács online pályázati felületén található.
VI. A pályázat elbírálása, díjazása
A pályaművek elbírálásakor kiemelt fontosságúak azon digitális oktatásban használható módszerek és tapasztalati eredmények, melyek a rendvédelmi képzésben hatékonyan alkalmazhatók, illetve ezzel összefüggésben a szakmai kompetenciák fejlesztését segítik elő.
A bírálati folyamat két részből áll. Az első részben a pályázatokat egy rendvédelmi oktatásban elismert szakértő, valamint az infokommunikáció területén szakmailag elismert szakértő bírálója pontozza, így pályázatonként két szöveges értékelés készül. Ezt követően – a bírálati folyamat második részében – a Belügyi Tudományos Tanács elnöke által felkért bizottság a bírálók értékelése alapján dönt a díjazásról.
A pályázatokat bíráló bizottság fenntartja a jogot, hogy az elvárt követelményeknek meg nem felelő pályaműveket kizárja a bírálati eljárásból.
A három kategóriába (Rendőrség, Katasztrófavédelem, Büntetés-végrehajtás) beérkezett pályaművek közül a bíráló bizottság az alábbi díjakat ítéli oda:
I. helyezett:
Az év rendvédelmi digitális tananyagfejlesztője 2025 díj: 600.000.- Ft (bruttó)
Kategóriánként
I. helyezett:
Az év digitális tananyagfejlesztője – Rendőrség 2025 díj: 300.000.- Ft (bruttó)
II. helyezett:
Az év digitális tananyagfejlesztője – Katasztrófavédelem 2025 díj: 300.000.- Ft (bruttó)
III. helyezett:
Az év digitális tananyagfejlesztője – Büntetés-végrehajtás 2025 díj: 300.000.- Ft (bruttó)
VII. Eredményhirdetés
A pályázat bírálati szakaszának lezárulásáról a pályázók a Belügyi Tudományos Tanács online pályázati felületén kapnak tájékoztatást. Ekkor a pályázó belép, vagy ha eddig nem tette meg, regisztrál az online pályázati felületen, a jelige és a megadott titkos kód segítségével azonosítja magát, majd ezt követően megtekintheti pályázatának eredményét. A fent említett két felületen adunk tájékoztatást a díjátadó pontos időpontjáról és helyszínéről is.
A Belügyi Tudományos Tanács fenntartja a jogot, hogy a díjakat az egyes eredménykategóriákban ne adja ki, vagy megosztott díjazást alkalmazzon.
A pályázati díjak átadására a Belügyi Tudományos Tanács – az MTÜ 2025 belügyi fejezet ünnepi zárásaként megrendezett – ülésen kerül sor.
A pályázó a pályamű benyújtásával tudomásul veszi, hogy a Belügyi Tudományos Tanács felhasználási jogot szerez a beérkezett pályaművekre, amelyeket oktatási célra, tájékoztatási célra felhasználhat, illetve közzé tehet a Digitális Oktatási módszertár a Rendvédelmi Képzéshez – Adat-, és tudásbázis (DORKA) felületén, megjelentethet a Rendvédelem című online folyóiratában.
A pályázattal kapcsolatos további információt a Tudománystratégiai és -koordinációs Főosztály munkatársai a tudomanystrategia@bm.gov.hu e-mail címen nyújtanak.
Az aláírt pályázati felhívás letölthető INNEN!
Budapest, 2025. március
Dr. Felkai László
Belügyminisztérium
közigazgatási államtitkár
Belügyi Tudományos Tanács
elnök